Svar på spørsmålsrunden

Vi fikk ikke inn såå mange spørsmål, men vi svarer på de vi har fått.

 

Liker du Justin Bieber eller One Direction best?
Linn: Her vinner One Direction overlegent. Boyband <3

Tone: Vanskelig spørsmål dette, men siden jeg aldri har hørt om One Direction og jeg bare har hørt to sanger av Justin, så vinner nok Bieber'n ;)

Er du jomfru?
Linn: Nei, vannmann ;)

Tone: Hahahahahahahahahahah!

Hvor gammel er du?
Linn: Jeg er 25 år. Oi, det er første gang jeg har skrevet. :S

Tone: Hahaa, jeg er BARE 24 år :p (blir 25 om noen måneder)

Hva trener dere, og hvor ofte?
Linn: Off, jeg er så dårlig på å trene.. Det værste er at jeg har tilgang på gratis trening via jobben min og greier, det er bare så tiltak å dra rumpa opp av sofaen.. Jeg går ihvertfall turer med fine hunden min Molly. Blitt flere turer nå som det ikke er så mørkt og kaldt. Og i dag skal jeg kjøpe meg nye joggesko med nike + -greiene, chip i sko og greier. Så beach 2013 og bryllupet til Tone, here I come!

Tone: Uuuh, gleder meg til å se sexy Linn både i bryllupet og på stranda ;) Jeg trener 3 ganger i uka og passer på at en eller annen gang i løpet av helga skal jeg være i aktivitet; det være seg å gå til jobb (tar en times tid) eller ta en gåtur på ettermiddagen. Jeg trener stort sett zumba 2 av dagene, og alltid styrketrening 1 av dagene. Det hender også jeg driver pilates, yoga eller aerobic, alt etter som hva jeg føler for :) I løpet av denne våren er planen å begynne å jogge, så vi får se om jeg liker det :p gidder ikke trene noe jeg ikke liker ;)

 

 




Hva er deres favorittprodukt innen for superfood, og hvor handler dere dette?
Linn: evig fan av bipollen, som jeg Tone ga til meg. Det hjelper på alle mageproblemene jeg har hatt! Kjøper mesteparten av mine produkter på iherb.com.

Tone: Purely Greens Max er nok mitt favoritt, men bipollen kommer svært tett opp under ;) Purely greens max gir full pott på næringsinnhold, så jeg trenger ikke tenke like mye på å få i meg nok frukt og grønnsaker, det hjelper på søtsug og det fungerer utrolig bra på fordøyelsen.

 




Når ble du først interessert i ernæring?
Linn: tja, det var vel omtrent da jeg ble vegetarianer. Men det er vel de siste to årene jeg har begynt å lese mer om emnet.

Tone: Åh, det var vanskelig å svare på! Jeg gikk veldig opp i vekt på slutten av videregående, etter å ha vært ei lita flis (hedmark-uttrykk for skikkelig tynn) hele livet. Da ville jeg gå ned i vekt på en sunn måte, og begynte å trene og spise sunt. Den kunnskapen gjorde at jeg fikk et varig vekttap og gode matvaner og treningsrutiner. Etter det har jeg bare blitt mer og mer interessert i ernæring, og jo mer kunnskap jeg har fått på området, jo mer forstår jeg helheten og hvordan kroppen fungerer.

Til du som ikke spiser kjøtt, er det noe du savner med kjøtt? En spesiell smak eller en rett?
Linn: du, det er faktisk veldig lite jeg savner. Det jeg savner mest er tilgjengeligheten på mat. Vegetarmat ute på restuaranter i Norge er jo fryktelig kjedelig, det består stort sett av gresk salat. Det kan jeg lage hjemme.. Jeg har funnet erstatninger for det meste, men det jeg savner aller mest er faktisk spekemat. Var veldig glad i dette da jeg spiste kjøtt, elsker salt mat. Og det har jeg ikke funnet noen erstaninger for.

 




Hvis dere er så miljøvennlige, hvorfor er det en av dere som bestiller så mye greier fra nettet?
Linn: oi, that will be me! Her kommer vi tilbake til at utvalget i Norge ikke er så bra. Jeg har prøvd mesteparten av produktene i Norge, og de virker ikke på meg. Her tenker jeg særlig på hudpleie. Derfor har jeg måttet se over til USA for å finne produkter som treffer alle mine krav til produkter: de skal ikke være testet på dyr, de skal ikke inneholde masse dritt som parfyme og parabener, de skal være bra for miljøet og ikke minst, de skal virke. Det samme gjelder sminke. Utvalget er rett og slett for dårlig i Norge!

Tone: Må jo også få poengtere at det da blir bestilt stor pake med mange varer i, og ikke én og én ting :)

Kildesorterer dere?
Linn: Ja, det gjør jeg :)

Tone: Ja visst kildesorterer jeg :)

 

Dette visste du kanskje ikke om kvinnedagen?

 

Kvinnedagen er faktisk en internasjonal dag, og blir feiret over hele verden, dog i ulik grad. Allerede i USA i 1909 ble en nasjonal kvinnedag feiret, og et år senere ble det vedtatt i en konferanse i København at det skulle bli en internasjonal dag. Der deltok det over 100 kvinner fra hele 17 ulike land! Dagen ble etablert for å hedre bevegelsen for kvinners rettigheter og bygge oppom kvinners stemmerett.

I Norge ble den første kvinnedagen for første gang market i 1915. Det ble arrangert av Kvinneforbundet i Arbeidserpartiet.

 

De fleste har vel fått med seg februar-revolusjonen i Russland. Dette begynte faktisk med en stor samling av kvinner i Petrograd for å demonstrere for "brød og fred" i 1917. Det begynte som en fredelig demonstrasjon over flere dager, som eskalerte seg til februar-revolusjonen. På det tidspunktet brukte ikke Russland den gregorianske kalenderen, så da revolusjonen begynte den 23 februar tilsvarer dette 8. mars. i 1922 besluttet Lenin at dagen skulle være en kommunistisk festdag for å hedre kvinnene i revolusjonen.

Under andre verdenskrig fant kvinnene i motstandsbevegelsen og konsentrasjonesleirene og markerte dagen i all hemlighet. Etter krigen var det de nystartede "Kvinnenes Demokratiske Verdensforbund", senere " Norsk Kvinneforbund" som holdt tradisjonen ved like ved å holde små markeringer. Deres første offisielle markering etter krigen var i 1948. Kvinnene møtte mye motstand, da den kalde krigen raste på det tidspunket.

 

 

 

 

I 1972 ble igjen kvinnedagen markert. Kvinnefronten fra Universitetet i Oslo tok initiativ til en felles markering med andre kvinneorganisasjoner og 20.000 menn og kvinner gikk i tog over hele landet.

Norges bank gir ut en ny 10-kroning på kvinnedagen for å markere 100 års jubileet for allmenn stemmerett. det vil si, selve 10-kroningen er jo den samme, men det står "stemmerettsjubileet 1913-2013" på siden av mynten.

 

 

 

 

Gratulerer med kvinnedagen, alle sammen! Ingen grunn til å slakke ned i svingen helt enda, vi kjører på!

 

- Linn

Gjøre noe nytt og skremmende : spørsmålsrunde

Denne bloggen har jo vært her en stund nå, og vi har da et par stykker innom i løpet av dagen. Tenkte derfor at vi kunne kjøre igang en spørsmålsrunde.

Spør om alt mellom himmel og jord, så svarer vi så godt vi kan :D

 

 



- Linn :)

Den store vegetar kokeboken

Om du kanskje har en kommende vegetarianer i magen, kjenner en vegetarianer eller er vegetarianer er dette en av de beste kokebøkene i markedet, etter min mening. Grunnen til at jeg anbefaler denne til kommende vegetarianere er fordi det i begynnelsen av boken står veldig godt forklart hva som er viktig å tenke over når det kommer til kosthold. Dette er noe kjøttetere også drar nytte av, men dette er jo en vegetarisk kokebok, så her er det vegetarianere som er i hovedfokus.

Den første delen av boken er viet til å forklare ernæring. Det er vegetarisk kostpyramide som viser klart og tydelig med fine bilder hva du skal spise mest av, og selvfølgelig hva du skal ikke skal spise for mye av. 
Det står alt du trenger å vite om karbohydrater, fett og proteiner, vitaminer, mineraler og alternativer til salt og koffein. Alt er illustrert med nydelige bilder og fine oversikter. En " vegetarian for dummies" rett og slett! 

Deretter er boken delt inn i de flere kapitler som supper og forretter, snacks og festmat, paier og pizzaer, pannekaker og omeletter, pasta og nudler, korn og belgfrukter, gryter og ovnsretter, salater, grønnsaker som tilbehør, røresteking, brød, desserter, kaker, muffins, kjeks, glasur og kakepynt og kalde og varme drikker. 
Her snakker vi oppskrifter til enhver anledning og smak.

Boken selv sier at dette er ikke en bok til vegetarianeren på diett. De fleste oppskriftene bruker også egg og melkeprodukter, men det skal ikke være noe problem å veganisere oppskriftene selv. 

Jeg kjøpte denne for mange år siden, og har i de siste årene egentlig glemt denne litt. Er veldig glad for at jeg fant denne igjen, og skal lage noen av oppskriftene fremover og poste på bloggen. Så får dere se om det er noe dere liker.

 

Du får kjøpt den her til den nette sum av 99 kroner, så her er det bare å slå til.  Og boka er ikke liten, det er bra kilospris her ;) 

 

"Den store vegetar kokeboken" av Susan Tomnay

-Linn :)

Mine valg - andres meninger

Etter at jeg begynte å spise sukker igjen, med det nye prosjektet som er å lære meg å begrense meg har jeg noe uventet møtt på et problem. Folk som mener at jeg skal unne meg noe, fordi det er så lenge siden jeg har spist sukker.

Folk mener altså at de kan bestemme at JEG skal unne meg noe.Om jeg begynner å unne meg noe hver dag, da er jeg jo tilbake til mitt tidligere usunne forhold til sukker. Hvorfor er det så viktig for folk at jeg skal unne meg noe? Hvorfor mener folk at de har noe å si på hva jeg velger å putte i kroppen min?

Dette fikk jeg også ekstremt mange tilbakemeldinger på da jeg valgte å bli vegetarianer i desember 2007. For meg og andre kom det ganske brått på at jeg ble vegetarianer. Den 9.desember 2007 spiste jeg kjøtt, den 10. desember 2007 var jeg vegetarianer. For noen var det et veldig sjokk, og folk ble plutselig veldig bevisst på hva jeg spiste. Alle hadde en mening, noen støttet meg og andre mente jeg var helt idiot. Flesteparten var vel ganske sikre på at dette kom til å gå over ganske fort, at det var et slags ungdomsopprør. Vel, dere tok feil.



Folk ble veldig opptatt av at jeg fikk i meg nok vitaminer, mineraler og proteiner. Særlig proteiner. Ærlig talt, proteiner er jo det minste problemet så lenge man spiser egg og meieriprodukter. Men allikevel, det var den meningen alle hadde. Jo, de mente det sikkert i beste velgående, men jeg fikk allikevel inntrykk av at folk ikke klarte å tro at jeg var i stand til å innhente opplysninger om kosthold og ernæring. Et ensidig kosthold med kjøtt er for alle veldig trygt, men da jeg kuttet ut kjøtt og fisk, men begynte å interessere meg mer for matlaging og kosthold, DA ble det krise. Jeg kunne umulig få i meg alt jeg trengte. Alle hadde en mening.

Nå har alle fremdeles en mening. Det at jeg velger å ikke spise kjøtt er for folk nå normalt. For er vant til det, og det er ikke så mye spørsmål rundt kostholdet mitt lengre. Men, så gjorde jeg enda en skummel og uvant ting; jeg sluttet med sukker. Det respekterte folk, litt fordi det var veldig enkelt for meg å si nei. NEI!
Så begynte jeg å innføre sukker igjen, og det var da det begynte. Det er da jeg skal begynne å unne meg noe igjen. Helst hver dag. Når de har lyst på noe godt selv.



Jeg er overbevist om at noen prøver å få meg til å spise godteri, for at de skal rettferdiggjøre sitt eget behov. Hvem vil vel være den eneste som sitter og spiser godteri? Det ser jo mye bedre ut når man er to! Det føles mye bedre når man ikke er alene om ting, så derfor presser dem meg til å spise godteri. Jeg er jo som kjent svar for dette, og det blir vanskelig for meg. Vanskelig fordi jeg ikke vil ødelegge det fellesskapet som dette skaper, og vanskelig for jeg føler at jeg og andre saboterer for meg.

Samtidig må jeg forstå at andre ikke mener det samme som meg, og ikke gjør de valgene jeg vil ta i livet mitt. Skulle ønske at andre respekterte mine valg på samme måte som jeg respekterer deres. Det er min kropp, mitt liv og det er jeg som bestemmer. Jeg må bare overbevise meg selv om at det er dette som er riktig, få vekk dette flink-pike syndromet, jenta som vil tilfredstille alle.

Alt var så mye enklere da jeg bare kunne si: nei, jeg skal ikke spise sukker før om så og så lenge. Fremfor  å si: nei takk, jeg står over.

- Linn

Øk inntak av grønnsaker :)

 

Ofte er det små endringer i hverdagen som får stor uttelling både på vekta og helsa generelt. Det å få i seg mer grønnsaker og frukt i hverdagen er vel et av de mest kjente, mest anbefalte, mest effektive og mest nedprioriterte tipset.

Mitt tips er: gjør det enkelt!

-          Bytt ut en av brødskivene til frokosten med en frukt

-          Mellommåltid? Ta en frukt eller en grønnsak!

-          Spis fruktsalat til dessert

-          Eller spis fruktsalat til kvelds

-          Ha en enkel salat til forrett (dette gjør at middagen blir litt mer spesiell)

-          Pimp opp posesuppa med massevis av frysegrønnsaker!

-          Ha grønnsaksstappe i stedet for poteter, til middagen

-          Spis grønnsaker med dipp til kvelds

Det er ikke så vanskelig egentlig :)

-          Tone

Miljøtips: Bruk mindre bil!

 

Dette er ikke så vanskelig å tenke seg selv, de fleste skjønner at det er lite miljøvennlig å kjøre bil over alt, og at de heller burde sykle og gå. Det kan allikevel være greit å få noen tall på det, slik at det overbeviser litt til ;)

30 % av kjøreturene våre er faktisk på under 3 kilometer! Altså kjører vi stort sett til butikken og hjem, til jobb og hjem, osv. Jeg har ikke eid en bil en eneste dag i hele mitt liv, og jobben med er mye mer enn 3 km unna der jeg bor! Hvordan får jeg det til? Ehm, jeg går eller sykler. Hvordan klarer jeg å dra og handle? Jeg har enten med meg forloveden, eller jeg handler mindre sånn at jeg klarer å bære det med meg hjem. Det er ikke vanskelig å redusere antall kjøreturer, særlig ikke hvis man bestemmer seg for at alle turer på 3 km eller mindre, kan erstattes med sykkelen.

Kanskje dette overbeviser litt til:

Eksosrensingen på bilen trenger fem til sju minutter med kjøring før den fungerer godt nok. Oisann! Hvor lang tid tar det å kjøre til butikken? Dette betyr forresten at selv om du kjører innom butikken på vei hjem, så har du 100 % eksosutslipp fram til butikken, og så stopper du bilen, og når du kjører fra butikken og hjem, så har du 100 % eksosutslipp den strekningen også.

Ved å sykle eller gå til jobb, til butikken, til byen, til en venner, osv, spares miljøet for ganske mye utslipp ;)

-          Tone

Dance with Julianne

 

Det å danse som treningsform er helt genialt, for du trener så utrolig mange ting samtidig! Koordinasjon, kroppsholdning, muskler, kondisjon, balanse og de indre magemusklene. I tillegg lærer man masse danseformer, som gjør at man kan dra fram noen litt mer avanserte trinn på dansegulvet og på byen ;) Når man får alt dette, og selve treningsøktene i tillegg er kjempemorsomme og man glemmer noen ganger at dette faktisk er trening, finnes det ikke noe bedre.




Selv om zumba gjør alle disse tingene, var jeg en periode i høst, litt lei de samme sangene, folka og dansetrinnene, så jeg bestilte meg en ny treningsDVD med dans: Dance with Julianne.

Julianne Hough, som tydeligvis har vært med på "skal vi danse" i USA, som instruktør, tar for seg noen typiske ballroom-danser: Cha Cha, jive og paso doble, på en lett forståelig måte. Hun bryter ned trinn for trinn, slik at det som ser ut som veldig kompliserte dansetrinn, blir ganske enkle å få til, og i programmet Cardio Ballroom, er trinnene satt sammen til en veldig kul og sexy danseøkt.

Jeg ELSKER denne DVD-en! Svetten rant, kvadratmeterne i stua ble godt brukt, og neste dag kjente jeg godt at jeg hadde trent ja! ;)

DVD-en er å få kjøpt fra USA, så det er bare å søke opp navnet, og så dukker det opp ;)

-          Tone

Bartendere lever kanskje ikke det sunneste livet, men..

... jeg er nok av den noe sunnere varianten. Jeg begynner ganske tidlig på kvelden og trenger noe å spise på i løpet av kvelden, så jeg ikke er utsultet kl 0200 og baren stenger. Og opprydningen begynner. Forrige lørdag fant jeg noen plomme-tomater på butikken som så veldig fristende ut, og de fikk æren av å bli med meg bak baren. OG bli spist opp. NAM!

Skal jobbe denne helgen også og har store planer om å gjenta suksessen. Ikke nødvendigvis med det samme, men noe sunt og godt skal være med.

This should be the bartenders way of life!

 

- Linn "en jævel på p3" Marie

Den lille økologiske matboken

 

Den lille økologiske matboken - av Nina Dreyer Hensley, Jim Hensley og Paul Løwe, er kort sagt: enkel, informativ og inspirerende!




Da jeg leste denne boka, lå jeg på et håndkle, på gresset ved Domkirkeodden på Hamar og kjente sola steke ryggen min og hørte på latteren til mine to kjære kusiner mens de plasket i Mjøsa. Det var på en av de dagene i sommeren 2012 som hadde sol! Øyeblikket var perfekt, men boka fikk meg allikevel til å ønske at jeg var inne på kjøkkenet mitt og testet ut disse oppskriftene :p Så inspirerende er den!

I begynnelsen, og underveis er det skrevet en del om økologisk livsstil, og jeg syntes det var veldig informativt, skrevet på en enkel måte, og ikke for mye av det. Ofte kan det bli fryktelig mye tekst, og det kan nesten bli litt for mye av det gode ;)

Oppskriftene er enkle å forstå, enkle å følge, og med korte ingredienslister. De er basert på varer som er lette å få tak i her i Norge, så boka gjør det rett og slett enklere å spise økologisk og godt i hverdagen og til fest.




Anbefales! :D

-          Tone

Les mer i arkivet » Mars 2013 » Februar 2013 » Januar 2013
ltsuperliv

ltsuperliv

25, Hamar

Vi er to jenter som vil finne veien til et sunnere liv. Tester ut ulike treningsformer, superfood, raw food ol. Et sunt liv krever også et sunt sinn, derfor utforsker vi ulike filosofier rundt mat og livsstil. I tillegg tar vi opp endel etiske temaer rundt dyrevern, miljøvern, medmenneskelighet. Kontakt oss på supermatblogg@gmail.com

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Siste kommentarer

Lenker

hits